Feedback på chassi och nätaggregat

Permalänk
Medlem

Feedback på chassi och nätaggregat

Hej,
Min dator är cirka 9,5 år gammal, därav en del gamla komponenter i den. Det chassit jag haft sedan dess är ett Fractal Design Define R4, och nätaggregatet jag har är ett EVGA Supernova G2. 750W, 80+ Gold. Jag har tänkt köpa ett 7800X3D tillsammans med en msi b650 tomahawk och något grafikkort (ej valt än). Kommer även ha 32GB 6000mhz 30cl ram. Är chassit och nätaggregatet fullt okej för att klara en uppgradering eller beror det på exempelvis grafikkortet med mera, finns det begränsningar i det jag har nu? Försöker att skjuta på investeringen för chassi och nätagg ett tag om det är möjligt, men annars får jag sikta in mig på mellandagsrean eller bara köpa ändå.
Vad tycker ni?

Permalänk
Moderator
Moderator

Är det inte något fel på nätagget så är det absolut inga problem där.

(Se t.ex. mätning från test av 4090 nedan med en betydligt mer strömslukande CPU)

https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...

Dold text

Chassit beror mycket på vad det är för kort du tänkt, det är inte dåligt men trots allt fokuserat på låg ljudnivå och inte hög ventilation.
Det bör klara att tackla rätt mycket, men ett varmt och strömslukande kort kommer få det svettigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Är det inte något fel på nätagget så är det absolut inga problem där.

(Se t.ex. mätning från test av 4090 nedan med en betydligt mer strömslukande CPU)

Chassit beror mycket på vad det är för kort du tänkt, det är inte dåligt men trots allt fokuserat på låg ljudnivå och inte hög ventilation.
Det bör klara att tackla rätt mycket, men ett varmt och strömslukande kort kommer få det svettigt.

Nej inget fel vad jag märkt, kanske kör på med det ett tag till, se hur det blir i den nya setupen.

Ja exakt, en kombination av båda eller lite mer ventilation vore kanske bra, detta chassit är köpt för nästan 10 år sedan så det kanske inte är helt fel att ändra inriktning från mer tyst till ventilation, får se helt enkelt. Tack för feedback.